Satysfakcja - Wyposażenie gastronomii, sprząt gastronomiczny, urządzenia gastronomiczne

Przejdź do treści

Menu główne:

Satysfakcja


Podstawa satysfakcji w gastronomii

Znawcy przedmiotu doskonale wiedzą, że do tego, by prowadzić lokal gastronomiczny i mieć z tego satysfakcję potrzebne są trzy elementy, a właściwie osoby: właściciel, kucharz, konsument. Osoby te pozostają ze sobą w specyficznej relacji. Sukces lokalu zachodzi wówczas, gdy potrzeby i cele każdej z tych osób zostają osiągnięte i zaspokojone. Właściciel, który chce, by jego lokal przyniósł spodziewane zyski, musi dać kucharzowi możliwość realizowania się i rozwoju w swoim zawodzie, z jednoczesnym zapewnieniem mu satysfakcjonującej płacy. Kucharz zadowolony z warunków pracy i wynagrodzenia robi wszystko, by zadowolić konsumenta. Ten ostatni odwdzięcza się ponownym odwiedzaniem lokalu, co cieszy i satysfakcjonuje właściciela. Jeśli coś w tym trójkącie zawiedzie, cała reszta na tym cierpi, a gość zaczyna unikać tego miejsca. Jeśli wszystko ma iść jak należy, trzeba dobrze poznać potrzeby każdej z osób stanowiących podstawowy element restauracji z sukcesem.

Potrzeby konsumenta. Konsument, to ktoś, od kogo zależy być lub nie być danego lokalu. Lokal istnieje tak długo, jak długo przychodzą tam goście. Potrzeby konsumenta, to miła obsługa, sympatyczny klimat i otoczenie, dobre i różnorodne jedzenie w nie wygórowanej cenie. Konsumenci coraz częściej chcą mieć kontakt z kimś, kto przygotowuje potrawy. Przygotowywanie potraw w obecności gości przez pięknie prezentującego się, uśmiechniętego i uprzejmego kucharza, jest wartością dodaną każdego lokalu. Konsumenci odwiedzają restaurację po to by zjeść coś smacznego, ale także po to by oderwać się od codzienności, zanurzyć w miłym klimacie, zapomnieć o własnych problemach i odprężyć się. Nie powinien więc odczuwać i w ogóle zauważać, że lokal ma jakieś niedociągnięcia lub problemy. Gość nie powinien poczuć, że cokolwiek utrudnia lub komplikuje. Gdy raz poczuje, że jest problemem, nie odwiedzi więcej danego lokalu. Ocena pracy restauracji przez gościa uzależniona jest od tego pracownika, który pracuje najgorzej. Jeden źle pracujący kelner lub kucharz potrafi zniszczyć całe dobre wrażenie, jakie wywarł na kliencie dany lokal.

Potrzeby właściciela. Biznes gastronomiczny, jak każdy inny zakłada się po to, by czerpać z niego zyski. Właściciel restauracji może zlecać całą pracę personelowi lub wykonywać ją razem z nim. Od niego zależy sposób wykonywania pracy i warunki, w jakich się ją wykonuje. Od zatrudnionych pracowników oczekuje wykonywania swoich obowiązków uczciwie, rzetelnie i z odpowiednim zaangażowaniem. Wymaga też lojalności i respektowania narzuconych reguł i zasad. Dobrze funkcjonują te restauracje, w których pracownicy wraz z właścicielem stanowią zespół dobrze porozumiewających się ze sobą ludzi. W zespole każdy pracuje dla dobra restauracji i własnego. Prowadzenie lokalu gastronomicznego, to ciężki kawałek chleba. Na markę i renomę trzeba pracować kilka lat. Klienci niezbyt szybko przekonują się do lokalu za to bardzo łatwo zniechęcają się jeśli coś pójdzie nie tak.

Potrzeby kucharza. Mówiąc o kucharzu mamy na myśli szefa kuchni. Od tej osoby zależy jaki smak, wygląd i składniki mają poszczególne dania. Szef kuchni kreuje restauracyjne menu, gdzie powinno być wypisane jego nazwisko. Kucharz z wysokimi kwalifikacjami i dużym doświadczeniem zyskuje dzięki temu renomę i uznanie. Mniej wykwalifikowany i doświadczony szef kuchni zyskuje z kolei motywację do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia swoich umiejętności. Szef kuchni podlega bezpośrednio właścicielowi lokalu i przed nim odpowiada za swoją pracę. Nikt inny nie może wpływać na to co robi, bo tylko on wie jak tworzyć potrawy, by właściwie oddziaływały na zmysły ludzkie: wzrok, węch i smak. Szef kuchni, to coś więcej niż rzemieślnik. Prawdziwy kucharz jest artystą wyczarowującym na talerzu kulinarne dzieła sztuki.

Podsumowanie:

Właściwa więź między konsumentem, właścicielem i szefem kuchni jest konieczna do tego, by lokal przynosił radość i sukces. Dobre relacje między nimi gwarantują wysoką jakość posiłków, a to przynosi zyski. Restauracja, to nie miejsce, do którego goście po prostu przychodzą i zostawiają pieniądze. To miejsce, które musi zapracować na to, by goście zechcieli do niego przychodzić i zostawiać część swoich pieniędzy.

Jak wygląda praca szefów kuchni w Polsce?

Praca szefów kuchni w Polsce odbiega bardzo często od tego czym naprawdę być powinna. Przyjęte na świecie zasady, mówią że szef kuchni powinien zajmować się racjonalnym wykorzystaniem surowców; powinien organizować pracę personelu kuchennego; musi znać i kształtować racjonalne koszty wytwarzania potraw; powinien orientować się w gustach klientów; znać i brać pod uwagę poczynania konkurentów.

Polski szef kuchni odpowiada materialnie za sprzęt i surowce znajdujące się w kuchni. Pilnuje pracowników, by nie działali na szkodę lokalu. Musi też liczyć się ze zdaniem wielu osób, które ma nad sobą, a są to kontrolerzy produkcji, księgowi, pracownicy magazynu, zaopatrzeniowcy itp. Polski szef kuchni to często zwykły pracownik, nie mający możliwości prawdziwego kreowania kulinarnego klimatu danego lokalu. Rzadko kiedy pozwala się mu na zarządzanie personelem kuchennym, organizację pracy w kuchni, dokonywanie zmian w menu, wprowadzanie nowości do karty i kreatywne podejście do przygotowywania potraw. Bardzo rzadko nazwisko kuchmistrza znajduje się w karcie dań. Mało który szef kuchni może uczestniczyć w ważnych wydarzeniach kulinarnych, dokształcać się i podnosić swoje kwalifikacje w ramach wsparcia ze strony właściciela. Większość kucharzy restauracyjnych w Polsce, to anonimowi ludzie nie mający szans na nic więcej niż rzemieślnicza praca polegająca na przygotowywaniu standardowych potraw, jakie podaje się niemal wszędzie.




 
Copyright 2015. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego